Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Μάνος Χατζιδάκις: Άγνωστες πτυχές της επίσκεψης του στην Ξάνθη



Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Μάνος Χατζιδάκις στην Ξάνθη. Ο ίδιος γράφει το βιογραφικό του σημείωμα σε πρώτο ενικό, περιγράφοντας τι θυμάται από την πόλη μας:
"Γεννήθηκα στις 23 του Οκτώβρη του 1925 στην Ξάνθη τη διατηρητέα κι όχι την άλλη τη φριχτή που χτίστηκε μεταγενέστερα από τους εσωτερικούς της ενδοχώρας μετανάστες. Η συνύπαρξη εκείνο τον καιρό ενός αντιτύπου της μπελ-επόκ, με αυθεντικούς τούρκικους μιναρέδες, έδιναν χρώμα και περιεχόμενο σε μια κοινωνία-πανσπερμία απ' όλες τις γωνιές της Ελλαδικής γης, που συμπτωματικά βρέθηκε να ζει σε ακριτική περιοχή και να χορεύει τσάρλεστον στις δημόσιες πλατείες. Σαν άνοιξα τα μάτια μου είδα με απορία πολύ κόσμο να περιμένει την εμφάνισή μου (το ίδιο συνέχισα κι αργότερα να απορώ σαν με περίμεναν κάπου καθυστερημένα να φανώ). Η μητέρα μου ήταν από την Αδριανούπολη, κόρη του Κωνσταντίνου Αρβανιτίδη, και ο πατέρας μου απ' την Μύρθιο της Ρεθύμνου, απ' την Κρήτη. Είμαι ένα γέννημα δύο ανθρώπων που καθώς γνωρίζω δεν συνεργάστηκαν ποτέ, εκτός απ΄ την στιγμή που αποφάσισαν την κατασκευή μου. Γι' αυτό και περιέχω μέσα μου χιλιάδες αντιθέσεις κι όλες τις δυσκολίες του Θεού. Όμως η αστική μου συνείδηση, μαζί με τη θητεία μου την λεγόμενη«ευρωπαϊκή», φέραν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
Προσπάθησα όλον το καιρό που μέναμε στην Ξάνθη να γνωρίσω σε βάθος τους γονείς μου και να εξαφανίσω την αδελφή μου. Δεν τα κατάφερα και τα δύο. Έτσι μετακομίσαμε το '32 στην Αθήνα όπου δεν στάθηκε δυνατόν να λησμονήσω την αποτυχία μου".
Το επίσημο web site με την υπογραφή του γιου του είναι:http://www.hadjidakis.gr/

ΠΡΙΝ 34 ΧΡΟΝΙΑ ΕΙΧΕ ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙ ΤΗΝ ΞΑΝΘΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΟΥΣΙΚΟ ΑΥΓΟΥΣΤΟ

Σε ρεπορτάζ μου το 2010 η οραματίστρια του Χατζιδάκειου Φεστιβάλ κ. Χαρίκλεια Μαργαριτοπούλου, πρώην Δημοτική Σύμβουλος Ξάνθης μας αποκάλυψε τις άγνωστες πτυχές της επίσκεψης του Μάνου Χατζιδάκι στην Ξάνθη πριν 32 χρόνια όταν ζήτησε να γίνει ο Μουσικός Αύγουστος, λαμβάνοντας την άρνηση της τότε δημοτικής αρχής. 
Βέβαια τον κήρυξαν επίτιμο δημότη και του έδωσαν το κλειδί της πόλης, ως είθισται σε αυτήν την επίσημη τιμητική εκδήλωση. Βέβαια υπήρχαν αντιδράσεις από την πλευρά της συμπολίτευσης του αείμνηστου Δημάρχου Κώστα Μπένη, για την ιδιαιτερότητα του Μάνου Χατζιδάκι που δεν την αρνήθηκε ποτέ. Μάλιστα είχε κάνει την τολμηρή δήλωση για εκείνα τα χρόνια: «Κάποιος για να είναι καλλιτέχνης πρέπει να είναι ή αριστερός ή ομοφυλόφιλος, ε λοιπόν εγώ αριστερός ΔΕΝ είμαι».
Η κ. Μαργαριτοπούλου σημείωσε ότι αν θα υλοποιούνταν το όνειρο του Μάνου Χατζιδάκι «θα βοηθούσε την πολιτιστική μας κίνηση και θα είχε και ένα άλλο κύρος, γιατί ο ίδιος θα ήταν στη γενέτειρα του».
Όσο για το αν θα πρέπει ο Δήμος να στηρίξει το Φεστιβάλ της ΦΕΞ που ξεκινά σήμερα και θα κορυφωθεί στις 30 Οκτωβρίου, είπε η ίδια: «Αν ο Δήμος είναι αποφασισμένος να το δώσει, ας το πράξει. Τόσα άλλα ενισχύουν. Γιατί όχι και αυτό;»
Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι η κ. Μαργαριτοπούλου είχε προτείνει το 1994 μετά το θάνατο του μουσικοσυνθέτη την δημιουργία του Χατζηδάκειου Φεστιβάλ το οποίο διοργανώνεται από το 1995 από το Δήμο Ξάνθης.
«ΕΦΥΓΕ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΟΣ»
Η κ. Μαργαριτοπούλου αφηγήθηκε τα γεγονότα όπως τα έζησε: «Ο Μάνος Χατζιδάκις που έφυγε στην Αθήνα το 1931 ή το 1932 δεν αρνήθηκε ποτέ την πόλη που γεννήθηκε και έλεγε σε συνεντεύξεις του: «Είμαι ένας Ξανθιώτης με Κρητική καταγωγή που ζει στην Αθήνα». Θυμόταν πάντα την πρώτη του Αρμένισσα δασκάλα την Αλτουνιάν.
Λένε πως «ουδείς προφήτης στον τόπο του» και ίσως να ίσχυε και για τον ίδιο αυτό. Το 1948- 1949 απευθύνθηκε στη δημοτική αρχή και ζήτησε να γίνει ρεσιτάλ πιάνου και του είχαν αρνηθεί. Πράγμα το οποίο τον πίκρανε.
Το 1978 ξαναήρθε στην Ξάνθη και μαγεμένος για μια ακόμη φορά από την ομορφιά της παλιάς πόλης αγόρασε το σπίτι της Μαρίας Μπαξιτζή στην πλατεία Μητροπόλεως το οποίο κατόπιν πούλησε. Το 1979 με πρωτοβουλία του τότε Νομάρχη Ξάνθης Κωνσταντίνου Θανόπουλου ήρθε επίσημα προσκεκλημένος στην Ξάνθη. Είχα την τύχη τότε να είμαι Δημοτική Σύμβουλος και έτσι έζησα από κοντά την επίσκεψη στο Δημαρχείο Ξάνθης.
…Στην αίθουσα των συνεδριάσεων με την απόφαση 177 του Δημοτικού Συμβουλίου που πάρθηκε στις 2 Αυγούστου 1979, απένειμαν το κλειδί της πόλης, στο συνθέτη μουσουργό Μάνο Χατζιδάκι. Μετά την εισήγηση του Δημάρχου, πήρε το λόγο ο Μάνος Χατζιδάκις και αναφέρθηκε στο μεγάλο και φιλόδοξο του όνειρο να καθιερώσει στην πόλη μας μια ετήσια μουσική εκδήλωση, πανελλήνιας τουλάχιστον εμβέλειας, τον Μουσικό Αύγουστο. «Σιγά σιγά θα τον στήσουμε όπως χτίζουν τις Εκκλησιές κρεμώντας πρώτα την καμπάνα πάνω σε ένα δέντρο. Είμαι σε θέση και αναλαμβάνω να σας φέρω μουσικά συγκροτήματα. Εσείς δημιουργήστε ένα θεσμικό πλαίσιο που θα έχει την ευθύνη της εδώ οργάνωσης».
Όλοι έδειχναν ενθουσιασμένοι. Κατόπιν όλοι μαζί επισκεφθήκαμε τον χώρο πάνω από την Άνω Χαράδρα καθώς και την απέναντι πλευρά που βρίσκεται το περιαστικό δάσος όπου φιλοδοξούσε να κάνει έναν υπαίθριο χώρο συναυλιών.
Τελικά ο Μουσικός Αύγουστος δεν έγινε πραγματικότητα ποτέ για την Ξάνθη και έφυγε απογοητευμένος ακόμη μια φορά από την αδιαφορία».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου